Storingen steeds zeldzamer maken
Van woonwijken tot de petrochemische industrie. Je komt de verwarmingseenheden van Eco Steam and Heating Solutions overal tegen. Het bedrijf bouwt stoom- en warmwaterketels in scheepscontainers en verhuurt ze door heel Europa. Sinds 2014 verzorgt Eltra onderhoud en aanpassingen aan de besturingssystemen in de verwarmingsunits. Senior service engineer Joost Kools is vanaf het begin bij de samenwerking betrokken.
Wat maakt het bijzonder om aan dit project te werken?
“De verwarmingsketels van Eco worden gebruikt in warmtenetten voor de verwarming van woningen, maar ook in de industrie. De betrouwbaarheid van de ketels is dan ook bijzonder belangrijk. Bij problemen kan zomaar een woonwijk in de kou zitten of blijft een waardevolle lading in de haven niet op temperatuur. Dat betekent dat je ook soms midden in de nacht wakker wordt gebeld om een storing met spoed op te lossen. Dan moet ik wel even opstarten! Ik bel na mijn kop koffie vaak even terug of ik alles goed heb opgeschreven. Het zijn soms lange dagen, maar als je het probleem hebt verholpen zijn klanten heel blij met je. Dat geeft een hoop voldoening.”
“Bij problemen kan
zomaar een woonwijk
in de kou zitten”
Hoe heeft het service- en onderhoudsprogramma zich ontwikkeld de afgelopen jaren?
“De focus ligt op het minimaliseren en sneller verhelpen van storingen. In 2014 startten we met de standaardisering van onderdelen. Dat verhoogt de betrouwbaarheid van de units en maakt onderhoud eenvoudiger. Daarna heeft Eltra in elke unit een VPN Service router geplaatst. Dat is een industriële internetrouter en datalogger die een sms en/of email stuurt bij storingen en gegevens verzamelt die we op afstand uitlezen. Zo zien we direct wat er aan de hand is en lossen we de meeste problemen op zonder dat er een monteur op pad hoeft. Ook maakt de VPN Service router slim preventief onderhoud mogelijk. Doordat we voortdurend gegevens verzamelen, kunnen we onderdelen vervangen of reparaties uitvoeren voordat problemen ontstaan. Hierdoor zijn grote storingen de laatste jaren erg zeldzaam geworden.”
Welke ontwikkelingen komen er nog aan?
“We zijn nu bezig met een pilot om een online visualisatieplatform te implementeren: ECOnnect. Hiervoor gebruiken we Ignition. Dat is een HTML5-based SCADA pakket (Supervisory Control And Data Acquisition). Vaak wordt het in fabrieken gebruikt voor datacollectie, de aansturing van machines en rapportages. Wij passen het nu toe om op afstand data te verzamelen en inzichtelijk te maken voor gebruikers. Iedere minuut haalt ECOnnect gegevens op en slaat deze op in de cloud. Zo kunnen we altijd de gegevens bekijken, ook wanneer een unit is uitgevallen en geen voeding heeft. Deze toepassing van Ignition zie je nog niet veel. Windmolens en dienstliften zijn de enige voorbeelden die ik vond in mijn vooronderzoek. Door het implementeren van ECOnnect op deze (stoom) ketels is industrie 4.0 ook hier een feit.”
“Zo kunnen we problemen in een vroeg stadium voorkomen en makkelijker verhelpen”
Wat zijn de voordelen van ECOnnect voor de eindklant?
“ECOnnect maakt het de klant makkelijker om inzicht te krijgen in verbruik. Het presenteert verzamelde gegevens overzichtelijk op een website. Op die manier hoef je eindgebruikers ook geen toegang te geven tot de machine, wat de veiligheid ten goede komt. Ook helpt ECOnnect klanten bij storingen. Als er ergens iets mis is, geeft de machine een foutcode bestaande uit letters en cijfers, maar dit is niet leesbaar voor een leek. ECOnnect koppelt de foutcodes aan een tekstbericht, waardoor duidelijk is wat het probleem is en wat de vervolgstappen zijn. Zo kunnen we problemen in een vroeg stadium voorkomen en makkelijker verhelpen.”