Stop de tijd!

Een machine die een update nodig heeft mag maximaal één uur stil staan. Hoe ga je dan te werk? En zijn alle juiste onderdelen voor klus die eraan zit te komen al in huis? Dit soort vragen komt Bram Gijsbrechts regelmatig tegen in zijn werk. Van de eerste tot de laatste minuut vertelt hij over zijn dag als Hardware Engineer bij Eltra.
De dag als Hardware Engineer bij Eltra.
Het is woensdag 4 mei. Rond 6:30 ben ik aanwezig bij Heineken Den Bosch. Ik pak een bakje koffie en start mijn laptop op. Ik besef dat ik nog geen terugkoppeling gehad heb voor de ombouw van morgen dus stuur ons contactpersoon van Heineken een mailtje. Is de ombouw ingepland door productie? En kan er alvast een werkvergunning klaargelegd worden? Ik zie nog een mailtje van Leander: hij is er niet aan toe gekomen een aantal materialen te bestellen, die we volgende week nodig hebben. Ik open Syntess en bestel deze materialen terwijl onze collega’s één voor één binnen komen: Rudi, Sjoerd, Kevin, Heinz, Jasper.
Om 7:00 gaan we aan het werk. Vandaag werk ik samen met Kevin. Gisteren hoorden we dat we eerder konden beginnen met de ombouw. Het deel van de installatie waar we aan moeten werken is reeds uit bedrijf genomen. Er waren veel werkzaamheden gepland in twee weken, dus dit geeft ons wat ruimte in de planning.
In één besturingspaneel moeten twee werkzaamheden uitgevoerd worden waardoor deze installatie volledig stil gaat. Uit eerdere ervaring weten we dat dit paneel maximaal een uur uit mag, vanwege een roerwerk wat moet blijven draaien. Anders bezinkt de slurry teveel en wordt het onderin te dik. We besluiten deze werkzaamheden in twee delen te splitsen, zodat het roerwerk tussendoor weer even kan draaien.
We beginnen met iets wat niet voorzien was in de ombouw, maar toch moet gebeuren: het wisselen van een trafo, gelijkrichter combinatie. We bereiden het samen goed voor, zorgen dat alle materialen en gereedschappen er zijn en we beide weten wat er moet gebeuren. We melden duidelijk bij de operators wat we gaan doen, zodat ze niet in paniek raken. Daar gaan we… ‘Klik’. Motorbeveiliging uit… meten… schroeven… boren… tappen… meten… YES! Veertig minuten, ruim gehaald!
We gaan verder met de ombouw van een ander paneel, waarbij ik opmerk dat hier dezelfde trafo en gelijkrichter gebruikt zijn. Zullen we deze dan ook maar wisselen? We overleggen met ons contactpersoon. Hij is het hiermee eens.
Nu ik toch op dit kantoor ben, check ik meteen even bij de softwareman of ik vanochtend de juiste materialen besteld heb. Gelukkig, ik heb de juiste aanname gedaan.
Kevin en ik zoeken in het magazijn van Heineken even naar een geschikte voeding en bereiden dit verder voor. Railtje zagen… schroefjes zoeken… draad pakken… schroefmachine mee… en de operators weer vertellen wat er allemaal gaat gebeuren. Gelukkig kan deze kast langer spanningsloos, dus besluiten we deze kast maar meteen volledig om te bouwen. Samen lopen we de tekeningen door, maken wat voedingslussen in orde en volgen wat draden. Voordat we inschakelen zetten we nog wat scheidingsklemmen open. De kast is nu immers omgebouwd maar in de PLC zit nog de ‘oude’ software.
Inmiddels is het al 14:30, we overleggen even of we het paneel van vanochtend (Weet je nog? Met dat roerwerk.) nog een keer spanningsloos gaan maken. We besluiten dit niet te doen. Om 15:00 is de ploegwissel en het voelt niet goed om dan een kritisch installatiedeel stil te hebben staan. We gaan ervoor om dit verder voor te bereiden, zodat we dit volgende week uit kunnen voeren.
Hierna ruimen we onze spullen op en zorgen we dat we beide schakelruimtes netjes achterlaten. Alle het gereedschap gaat terug in de bus. De ombouw van morgen is weer in een ander gebouw.